Fonts d’alimentació commutades

 

Article escrit per EA3AID

Hola col·legues. No tinc cap preparació en electrònica per parlar de fonts d’alimentació lineals o fonts d’alimentació commutades. El que si puc parlar, és de la meva experiència del QRM que em fa el meu ordinador de torre. Tinc dues fonts d’alimentació i una bateria de 12 V. per a alimentar els equips que van en CC. La bateria la tinc per si un dia tenim avaria elèctrica a la xarxa general i poder tenir en cas d’emergència alimentació pels equips.

El meu ordinador a 40 metres em fa un QRM d’S9. Quan faig fonia a 40 m apago l’ordinador i també el desconnecto de la tensió amb un interruptor que té a la part de darrere de la torre. Amb l’ordinador apagat però activat a la xarxa de 220 V. continua fent QRM. Amb l’ordinador completament desconnectat de tensió el QRM baixa molt considerablement.

Pels radioaficionats que no tenim preparació en electrònica, crec que aquest tipus d’explicacions són molt bones i formatives dintre dels teus propis límits. Les meves fonts d’alimentació, que són velles, pel seu format i pes de ben segur que són lineals i no he detectat que facin QRM a les bandes o si ho fan, és molt poc. Per valors econòmics, de mides, de pes i per millor rendiment les fonts commutades han desplaçat totalment les lineals. Si heu de canviar la font d’alimentació del vostre ordinador, aviseu al vostre informàtic de confiança i mireu quina font et posa. Si és radioaficionat, no caldrà doncs ho sabrà de ben segur.

Fa uns mesos vaig estar una estona amb un exradioaficionat que és reparador d’aparells industrials i em va ensenyar una font d’alimentació molt petita comprada per Internet a la Xina a un preu realment molt econòmic. Per fer-les més econòmiques algunes fonts han suprimit parts de filtratge de la placa de la font i puntegen el circuit, convertint aquesta en un dimoni electrònic generador de QRM. En el tema de posar ferrites, les he posat per tots els cables. Els equipaments estan derivats a terra.
Salut. Albert. EA3AID 73’s

EA3AID

Anuncis